Gå til hovedindhold

Naturfag kan handle både om robotter og en kamp mellem løver og gazeller

Sammen med sine holdkammerater på SCI-TEK-talentlinjen på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon i Vordingborg har Erik Juel Jensen direkte og uhindret adgang døgnet rundt til et af de mest veludrustede tech-klasseværelser på Kuskevej 1 B.

”På Absalon lærer vi meget om sammenhænge. Hvordan er verden bygget op, og på studiet arbejder vi selv med at finde ud af det. Den fremtidige undervisning i folkeskolen bliver i høj grad præget af, at eleverne selv skal tænke, stille spørgsmål etc. I dag er eleverne vant til at udfylde opgaveark, og når det er gjort, tror man, at man har lært noget. Men når man går hjem fra skole, har man allerede glemt det, man troede, man lærte,” siger Erik Juel Jensen.

Lokalet er spækket med teknisk udstyr – fra robotter over droner til LEGO Mindstorm. Han er tre år inde i studiet og bliver uddannet lærer i sommeren 2021. 

Som studerende på den særlige naturvidenskabelige linje med fokus på fysik, biologi og matematik får han betydelige kompetencer indenfor områder, som er præget af stor efterspørgsel, når det gælder færdiguddannede lærere: science, technology, engineering og mathematics – i daglig tale kaldet STEM-kompetencerne. 

Du skal tænke selv

”På Absalon lærer vi meget om sammenhænge. Hvordan er verden bygget op, og på studiet arbejder vi selv med at finde ud af det. Den fremtidige undervisning i folkeskolen bliver i høj grad præget af, at eleverne selv skal tænke, stille spørgsmål etc. I dag er eleverne vant til at udfylde opgaveark, og når det er gjort, tror man, at man har lært noget. Men når man går hjem fra skole, har man allerede glemt det, man troede, man lærte,” siger Erik Juel Jensen. 

Han er dybt engageret i naturfag og har styr på teknologi.

”Jeg kan programmere robotter, jeg ved, hvordan man koder i Java Script, og hvordan man bygger hjemmesider op, og de evner kan jeg bruge på tværs i alle mulige fag og sammenhænge,” fortæller han og kommer med en kærlig tanke til den almindelige dansklærer i folkeskolen.

”Det er jo ikke helt sikkert, at dansklæreren selv kan analysere og gennemskue en hjemmeside, selv om det kan være en del af elevernes pensum netop at kunne det.” 

En fremtid som efterskolelærer?

Erik Juel Jensen er lige nu i praktik på en efterskole. Opholdet dér slutter midt i februar.

”Det tiltaler mig, at efterskoler har en anden læringsrytme end den gængse folkeskole. Det virker som om, eleverne kommer mere i dybden i de forskellige fag. Måske har man mere tid til rådighed på efterskolerne? Jeg kan i hvert fald sagtens se mig selv som lærer på en efterskole, når den tid kommer. Efterskoler har som regel et særligt miljø og et sammenhold, der tiltaler mig,” siger han.

I efteråret testede han en af sine mere vildtvoksende ideer af med nogle elever på Brøderup Efterskole.

”Eleverne gav mig feedback og fortalte blandt andet, at det at programmere var en spændende disciplin, som bestemt ikke afskrækkede dem.” 

Løver og gazeller til naturfaglig læring

Erik Juel Jensens idé gik ud på at placere et antal løver og et antal gazeller på en savanne. Begge køn er til stede, og dyrene er kønsmodne. En gazelle bliver gravid, og lidt senere sker det også for en løve. Opgaven er så at finde ud af, hvor længe en sådan særlig simulering kan vare ved, uden at arten uddør.

”Mit formål var at vise, at man i et fag som biologi skal kende noget til økosystemer, og med mit forsøg, Game of Life, håber jeg, at flere og flere elever forstår mere om økosystemer. Man kan selvfølgelig også gå ned til en å og kigge ned i vandet, men det giver dig ikke nødvendigvis en fornemmelse for, hvad der foregår nede i vandet,” som Erik Juel Jensen formulerer det.