Gå til hovedindhold

Historie

Hvordan har vi mennesker igennem tiderne orienteret os i tid og geografisk rum?

Hvordan var vores liv og levevilkår, vores tanker og handlinger - og hvorfor?

Det lærer du at skabe inspirerende undervisning om til dine elever i historiefaget. 

“Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.”

Georg Orwell i bogen ”1984” udgivet i 1949

historisk billede fra Rigsarkivet

Foto: Julie Avery, Rigsarkivet
Et eksempel på, hvordan vi arbejder undersøgende med autentiske historiske kilder, er fx, når vi besøger Rigsarkivet.

Overordnet lærer du at planlægge, gennemføre og evaluere og udvikle relevant, inspirerende og eksemplarisk undervisning til alle elever i skolens historiefag.

Historie handler ikke kun om gamle dage - om fortiden. Historie handler primært om, hvordan mennesker gennem tiden altid har tilpasset sig naturen og forskellige vilkår, og hvordan vi har organiseret os i fællesskaber og på forskellig vis løst udfordringer og stræbt efter det gode liv.

I historie undersøger, analysere og fortolker vi historiefaglige problemstillinger, og vi arbejder med at finde samspil og sammenhænge mellem vores nutidsforståelse, fortidstolkning og vores fremtidsforventning.

Fortiden har efterladt sig spor i form af genstande, tekster, erindringer, billeder, byrum, kulturlandskaber, traditioner, kultur og måder, vi omgås og forstår hinanden, og det lærer du at dykke ned i sammen med dine elever.

Fokus er på, at du som studerende selv tilegner dig historisk viden og samtidig udvikler dine teoretiske, metodiske, kritiske og didaktiske kompetencer. På den måde lærer du selv at skabe en relevant og varieret historieundervisning for dine elever, der styrker og kvalificerer elevernes historiske viden, deres historiebevidsthed, historiske kompetencer og historiske tænkning.

Du vil møde og lærer om varierede undervisningsformer og læremidler, når vi blandt andet inddrager læringsrum uden for campus, undersøger genstande og historiske steder i undervisningen.

 

I folkeskolen er der mange elever, der opfatter historie som et fag, hvor man kun lærer om, hvad der skete i fortiden. På Absalon har vi lært, hvordan vi kan tilrettelægge historieundervisningen, således at den tager udgangspunkt i det, der rører sig hos eleverne, så undervisningen bliver meningsfuld for den enkelte. Vi er blevet inspireret til, hvordan vi som kommende lærere i faget kan hjælpe eleverne med at tænke historisk og arbejde undersøgende, så de kan styrke deres forståelse af dem selv og den verden, de lever i".
Lærke og Klara,
Historiestuderende, Læreruddannelsen Absalon
Tablist controls

Adgangskrav

Du skal opfylde de generelle adgangskrav til læreruddannelsen samt have bestået Historie B, Idéhistorie B, Samfundsfag B eller Samtidshistorie B.